Bel ons: 085 - 40 111 49

10 redenen om Facebook te gebruiken als internetmarketingtool

26 april 2012

Facebook heeft een beetje het imago vooral bedoeld te zijn voor privégebruik. Toch zijn er veel mogelijkheden om Facebook in te zetten voor zakelijke doeleinden. We hebben 10 opties voor je op een rij gezet:

  • Facebook biedt de mogelijkheid een speciale pagina aan te maken voor je bedrijf. Dit wordt een Fanpage genoemd. Er zijn organisaties die er voor gekozen hebben hun website offline te halen en alle communicatie via de Fanpage te doen. Andere organisaties communiceren bij een actie alleen hun Facebook adres.
  • Sinds de nieuwe Timeline geïntroduceerd is door Facebook, is het mogelijk bepaalde updates op je Fanpage in- en uit te schakelen. Op die manier kan je pagina gaan functioneren als één grote brochure.
  • Het aanpassen van je Facebook Fanpage is gratis. Dit kan je op elk gewenst moment doen. Het is toegestaan aanbiedingen te plaatsen of acties in gang te zetten op de Facebook Fanpage. Geef bijvoorbeeld kortingen weg aan je bezoeker of wens ze met een filmpje een goed weekend toe. Op die manier wordt je bedrijf  persoonlijker, wat over het algemeen gewaardeerd wordt.
  • Daarnaast kan je op Facebook foto’s en video’s plaatsen. Bijvoorbeeld van een evenement dat jouw organisatie georganiseerd heeft of waar je bij aanwezig bent geweest. Iedere bezoeker van dat evenement bekijkt graag zulke foto’s en zal deze ‘liken’. Dit zien zijn vrienden ook weer, waardoor jouw organisatie ook door hen gevonden wordt.
  • In de Facebook update kan je verwijzen naar allerlei andere websites. Staat er ergens een interessant artikel dat relevant is voor je doelgroep? Deel het met hen en toon op deze manier tevens dat jij je vakkennis bijhoudt.
  • Op de Fanpage kan je ook de dialoog aan gaan met je bezoeker. Dit is een goede manier om aan klantenbinding te doen.
  • Alle mensen die je ‘liken’ mag je volgens de Code Email toevoegen aan een mailinglist. Je bent dus via Facebook gratis aan contactgegevens gekomen van potentiele klanten. Een cadeautje om gebruik van te maken!
  • Door middel van gratis statistieken van Facebook kan je een gerichte advertentie maken die past bij je doelgroep.
  • Deze doelgroep heb je overigens duidelijk in beeld door hun Facebook-profielen goed te bestuderen. Deze bevat vaak heel veel informatie. In combinatie met de juiste vragen en polls op je Fanpage kan je duur marktonderzoek overbodig maken.
  • Facebook biedt ook de mogelijkheid betaalde advertenties in te zetten, waarbij je een hele grote doelgroep kan bereiken. Je bepaalt hierbij zelf je budget.

 

Veel bedrijven zetten Facebook nog niet (goed) in. Onderscheid jezelf door hiermee aan de slag te gaan. Voor advies kun je altijd contact met ons opnemen!

Reageren?

Direct contact opnemen