Bel ons: 085 - 40 111 49

Adverteren met merknaam concurrent niet toegestaan

21 december 2010

De Haagse rechtbank heeft vandaag besloten dat het gebruik van de naam van een concurrent in advertenties (via AdWords) niet is toegestaan. Het handelde zich hierbij om een zaak tussen Tempur en Energy+. Die laatste maakte gebruik van Google AdWords voor het adverteren voor verschillende soorten matrassen, maar mag hiervoor van de rechtbank niet meer de namen Tempur en Tempoer gebruiken.

In de uitspraak, die door Tweakers.net is gepubliceerd, staat dat er volgens de rechter geen sprake is van rechtmatige vergelijkende reclame en dat dat advertentie daarom inbreuk maakt op het merkenrecht. Het gaat hierbij om het gebruik van het zoekwoord ‘tempur’ en ‘tempoer’ en dus niet de merknaam in de advertentietekst zelf!

In maart dit jaar heeft het Europese Hof van Justitie al eerder een uitspraak gedaan over een soortgelijke zaak; Louis Vuitton had Google aangeklaagd omdat het mogelijk is het zoekwoord ‘Vuitton’ in de advertentiecampagnes op te nemen. Het Hof oordeelde toen dat er niet per sé sprake hoeft te zijn van inbreuk op het merkenrecht, aangezien de advertenties ook van Vuitton zelf kunnen zijn. Of dat daadwerkelijk is, moeten de rechters van het land waar mogelijk inbreuk wordt gemaakt beslissen.

Up!Yours raadt bedrijven, zeker gezien deze nieuwe uitspraak, dan ook expliciet af om handelsmerken van concurrenten op te nemen in haar advertentiecampagnes, zowel in de advertentietekst, als op zoekwoordniveau.

Reageren?

Direct contact opnemen