Bel ons: 085 - 40 111 49

Betere SEO door social media

18 april 2012

Search Engine Optimalisation (SEO) staat voor zoekmachineoptimalisatie, wat grofweg inhoudt dat webpagina’s op een bepaalde manier gebouwd en ingericht worden zodat zij goed gevonden kunnen worden door een zoekmachine. En goed gevonden worden, betekent dat de website hoog in het resultatenrijtje weergegeven wordt en er dus een grotere kans is dat er meer bezoekers naar jouw website komen.

Google verandert continu de items waarop ze een website beoordelen.  In de afgelopen maanden heeft Google zich specifiek ingespannen om echte kwaliteitswebsites hoog in de zoekresultaten te laten eindigen. Hiervoor hebben ze een aanvulling gedaan aan het Google-algoritme, het zogenaamde Panda-algoritme.

Panda

Toen SEO net in opkomst was, kon je de zoekmachineresultaten verbeteren door zoveel linkjes op en naar je website te hebben. Het maakte niet uit waar naartoe of vanaf waar er gelinkt werd, alleen de hoeveelheid telde. Na een tijdje heeft Google dit weer aangepast en ging het zich focussen op de content van de website. Als webredacteur schreef je vanaf toen korte artikelen vol trefwoorden en regelde je wat linkjes. Nog steeds was het niet heel relevant wat bezoekers van jouw SEO-geoptimaliseerde webteksten vonden. Met het Panda-algoritme komt hier verandering in. Google gaat meten wat een bezoeker van jouw website vindt.

Social media    

Om te weten wat een bezoeker van een website vindt, zou je dat eigenlijk aan de bezoeker zelf moeten vragen. Dit kan Google niet doen. Maar daar zijn de sociale media voor! Google gaat (onder andere) letten of jouw website in staat is je bezoekers te boeien en binden dat ze het waard vinden jouw website te vermelden op sociale media. Denk aan een Like op Facebook of een +1 op Google+, maar ook of jouw bijdrage leidt tot inhoudelijke discussies binnen sociale netwerken. Hoe dit precies in verhouding tot elkaar staat, laat Google ons (natuurlijk) niet weten, maar dat je je als bedrijf actief en betrokken op de social media moet bevinden staat buiten kijf.

Stappenplan

Er bestaat (nog) geen stappenplan hoe je nieuwste Panda-algoritme van Google het beste kan beïnvloeden. Google zelf heeft wat richtlijnen gegeven om een kwaliteitswebsite te maken. Deze richtlijnen zijn bewust vaag gehouden en op verschillende manieren interpreteerbaar. Het kan nooit kwaad je eigen website eens even te testen met behulp van deze vragen. Op het internet zijn ook veel mensen bezig met het testen van de Panda. Up!Yours heeft een selectie gemaakt van de tips die zij geven om je SEO te verbeteren:

Proactief aanwezig zijn op sociale media

Google probeert een kwaliteitsprofiel van jouw website op te stellen. Alleen actief zijn op sociale media door het plaatsen van linkjes naar je eigen site, ziet Google niet als het verbeteren van je kwaliteit. Probeer te reageren op anderen met goed onderbouwde commentaren, waar je consequent je eigen naam of die van je website noemt. Je creëert zo een reputatie als expert. Wees je hier ook altijd van bewust en vertroebel je imago niet met te veel berichten over je privéleven. Liever één goed bericht per dag, dan tientallen niet relevante berichten. Extra tip: Google noemt het natuurlijk niet expliciet, maar een volledig en actief profiel op hun eigen Google+pagina zou wel eens kunnen helpen. Hetzelfde geldt voor het gebruikmaken van allerlei andere Google-diensten als Analytics.

Inspireer met kwalitatief goede eigen content       

Er zullen heel veel mensen op het internet zijn die met precies hetzelfde onderwerp als jij bezig zijn. Toch kun je uniek zijn op internet. Dat betekent dat je je eigen blog schrijft met daarin je eigen opinie. Of help bezoekers met concrete adviezen en tips van jouw hand. Alleen een linkje plaatsen naar een artikel geschreven door (wellicht) een concurrent levert je voor de SEO niets op. Hierbij geldt de verwachting dat een goed artikel moet gaan bestaan uit feiten die jouw mening onderbouwen en tegenspreken. Er wordt dan ook verwacht dat onder andere de omvang van een artikel een maatstaf gaat worden bij SEO.

Weg met je statische website

Een website is er om te communiceren met je bezoeker. Zorg er dan ook voor er regelmatig iets te communiceren is, het liefst iedere dag. Zoek nieuws dat actueel, informatief en/of relevant is en inspireer met kwalitatief goede eigen content.

Vind een goede balans tussen inhoud en advertenties

We snappen dat advertenties een bron van inkomsten zijn, maar je bezoeker overladen met advertenties is niet slim. Een bezoeker komt naar jouw website voor relevante content en niet voor de advertenties. Vind dus een goede balans (80-20 regel) tussen inhoud en advertenties.

Wees selectief met het plaatsen van linkjes

Kies voor kwalitatief goede links. Linken binnen je eigen blogs is prima, net zoals een link naar een relevante externe website. Maar linken om het linken is niet meer van deze tijd.

Maak al je webpagina’s even relevant

Een pagina binnen je website die minder goed scoort op de SEO dan andere pagina’s, haalt je complete gemiddelde naar beneden. Optimaliseer dus al je pagina’s zo goed mogelijk.

Meer weten over dit onderwerp en hoe SEO in te zetten voor jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact op met Up!Yours Internet Marketing via 085-40 111 49.

Reageren?

Direct contact opnemen