Bel ons: 085 - 40 111 49

Google Remarketing uitgelegd

14 augustus 2010

Sinds enige tijd biedt Google AdWords de optie remarketing aan. Mits goed ingezet kan dit kanaal een boost geven aan je conversiepercentage. Voordat ik een aantal tips geef, eerst maar eens antwoord op de vraag wat remarketing nu precies is.

Stel, je bent op zoek naar een bankstel. Op tweede kerstdag/tweede paasdag/koopzondag struin je samen met je wederhelft alle meubelboulevards in de regio af, totdat je geen bank (en verkoper kan zien). Door de vele honderden banken die je hebt gezien, is het moeilijk een keuze te maken welke bank nu het mooiste was. Je besluit het weekend daarop maar weer eens verder te gaan kijken. Maar op de eerste werkdag, op weg naar je werk, kom je langs de snelweg een billboard tegen, met daarop exact de bank die je zocht, bij één van de winkels waar je binnen bent geweest. Later, tijdens de eerste bak koffie, blader je door een tijdschrift en kom je weer diezelfde bank tegen tussen de advertenties. Als ‘s avonds in de sportschool diezelfde bank langs komt in een reclamespotje op tv, weet je zeker: die bank wordt het!

Google remarketing werkt eigenlijk op dezelfde manier. AdWords adverteerders kunnen op bepaalde onderdelen van hun site een remarketingcode plaatsen. Deze code geeft vervolgens aan Google door dat die specifieke bezoeker op dat specifieke onderdeel van je site is geweest. Laten we het voorbeeld aanhouden met de meubels: je hebt een meubelwebshop, waar je onder andere bedden, banken, kasten en vloerkleden verkoopt. Door in elke categorie op de website een andere code te plaatsen, weet Google dus straks welke bezoekers waarin geïnteresseerd zijn geweest. Deze kennis kan je vervolgens weer gebruiken om in AdWords een aangepaste doelgroep te maken, namelijk, bezoekers van de categorie ‘banken’ op je webshop.

Deze doelgroep kan je in het inhoudsnetwerk targeten met specifieke advertenties. In plaats van een algemene (beeld)advertentie voor je hele bedrijf, kan je nu het feit dat je weet dat die bezoeker op zoek is geweest naar een bank op jouw website, gebruiken om die bezoeker te wijzen op jouw fantastische aanbieding voor een nieuwe bank.

Deze advertenties worden dus echt alleen maar vertoond aan bezoekers van jouw website die niets gekocht hebben, in de hoop dat ze later alsnog converteren. Door ze op een dergelijke manier te blijven confronteren met jouw bedrijf, jouw producten en een goede aanbieding, zal de conversie flink toenemen. De tests die Google heeft gedaan in Amerika, met onder andere booking.com, zijn volgens Google “enorm goed verlopen”:
[pullquote author=”” company=”Google” width=”80%”]
“Google a year ago introduced Remarketing to hundreds of select brands as part of a pilot program. So far, the results have been excellent, said officials, as brands are able to reach users that are likely interested in their products, since they have recently visited or shopped on their sites or even interacted with brands’ ad campaigns on YouTube.”
[/pullquote]

[question_box]Hulp nodig bij het instellen van Remarketing? Neem vandaag nog contact met ons op en onze experts vertellen u er alles over.[/question_box]

Reageren?

Direct contact opnemen