Bel ons: 085 - 40 111 49

Hoe werkt breed zoeken in AdWords?

6 september 2010

Binnen AdWords zijn er verschillende mogelijkheden om zoekwoorden te laten activeren: exact, woordgroep of breed. De modifiers exact en woordgroep spreken redelijk voor zich, maar over het type ‘breed’ krijgen we veel vragen van onze klanten. Zeker nu Google afgelopen jaar nog een uitbreiding op het brede type heeft toegevoegd is het voor veel gebruikers niet meer duidelijk hoe dit nu precies werkt. Tijd voor wat uitleg…

De oorspronkelijke versie van breed zoeken let niet op woordvolgorde en kijkt ook naar synoniemen. De zoekopdracht ‘snelle zwarte Audi’ zal dan de zoekterm ‘zwarte auto’ activeren. Deze modifier is dus zeer breed en we raden klanten dan ook altijd aan uitsluitingszoekwoorden te gebruiken in combinatie met brede zoektermen, zodat ongewenste weergaven worden uitgefilterd.

De toevoeging die Google afgelopen jaar heeft toegevoegd kijkt meer naar de zoekgeschiedenis van de gebruikers van Google en probeert verbanden te leggen. Zodoende kunnen statistische verbanden of synoniemen worden ontdekt tussen woorden.

Waarom breed zoeken gebruiken?

Wij krijgen regelmatig de vraag waarom je breed zoeken zou moeten inschakelen, terwijl je met exact of op woordgroep veel gerichter kan targeten. Het antwoord hierop is drieledig:

Spelfouten

Wanneer het woord ‘webdesign’ als exact zoekwoord wordt ingeschakeld, zal je advertentie niet worden vertoond bij mensen die typ of spelfouten maken. Veel mensen zoeken bijvoorbeeld op ‘webdesing’. Terwijl ze beiden op zoek zijn naar hetzelfde product, zullen alleen de adverteerders die breed zoeken hebben ingeschakeld gevonden worden door de laatste groep mensen.

Dialect

Google houdt ook rekening met dialecten. In Friesland wordt veelvuldig gezocht op televyzje (televisie). Wanneer je als adverteerder breed zoeken aan hebt staan op het woord televisie, zal je dus ook in Friesland gevonden kunnen worden.

Vakjargon

Via Google Insights for Search is duidelijk te zien dat er meer mensen zoeken op het woord flatscreen dan op het woord LCD scherm. Door breed te adverteren zul je dus een groter publiek bereiken, op woorden waarvan je vaak onderschat hoeveel zoekverkeer ze genereren.

[question_box]

Hulp nodig?

Google AdWords is een van de meest efficiƫnte manieren om online mee te adverteren, mits goed ingezet. Door de vele opties kan het voor veel mensen een drempel zijn om het systeem te gaan gebruiken. Bij Up!Yours weten we exact hoe Google AdWords werkt; we zijn niet voor niets gecertificeerde professionals. Heb je hulp, tips of advies nodig bij het instellen van uw AdWords campagne? Wil je een second opinion om te kijken of alles wel optimaal staat ingesteld? Up!Yours wil je hierbij graag helpen. Neem contact met ons op voor meer informatie!
[/question_box]

Reageren?

Direct contact opnemen