Bel ons: 085 - 40 111 49

Hoe werkt Google AdWords?

30 januari 2011

Vandaag maar eens even terug naar de basis. Ik heb de afgelopen maanden veel over de uitgebreide functies in AdWords en over hoe je daarbij het onderste uit de kan kan halen geschreven, echter, hoe je de basis instelt heb ik nog nooit uitgebreid geschreven. Tot vandaag dus…

Eerst maar eens beginnen met wat Google AdWords is. Google AdWords is een advertentieveilingsysteem, waarmee adverteerders zeer eenvoudig hun advertenties tegen betaling op meerdere plekken op het internet kunnen weergeven.

Google AdWords boven en naast de zoekresultaten

De bekendste plek hiervoor is uiteraard de zoekmachine Google zelf (zie ook de afbeelding hiernaast). Bovenaan (in het rood) en aan de rechterkant (onder ‘advertenties’) worden de betaalde resultaten getoond. Overigens worden de normale, niet-betaalde resultaten de organische resultaten genoemd.

Bij elke zoekopdracht kijkt Google razendsnel of er adverteerders zijn die hebben ingesteld dat hun advertentie op dat woord getoond moet worden (deze zoekwoorden ‘activeren de advertentie’). Vervolgens worden deze in een volgorde geplaatst. Deze volgorde wordt onder andere (dus niet uitsluitend!) gebaseerd op de maximale kosten die de adverteerder wil betalen voor een klik. Zie voor meer informatie hierover de blogpost over de kwaliteitsscore en de blogpost over de CPC en advertentiepositie in Google.

Elke keer dat iemand klikt op jouw advertentie, brengt Google je kosten in rekening. Andersom betekent dat dus dat wanneer niemand op je advertentie klikt, je ook geen cent betaalt. Gratis exposure dus! In het laatst genoemde artikel ga ik er overigens dieper op in hoe Google de daadwerkelijke kosten per klik voor je berekent.

Om te voorkomen dat je ineens voor extreme kosten komt te staan, vraagt Google je vooraf ook wat je maximale maandbudget is. Dit zal (op maandbasis) nooit overschreden worden. In sommige gevallen kan het voorkomen dat Google een of meerdere dagen over je dagbudget heen gaat. Dit wordt verderop in de maand altijd weer gecorrigeerd. Zie ook het artikel waarin ik uitleg hoe de maandbudgetten in AdWords verdeeld worden over de dagen.

Volgende blogpost ga ik dieper in op hoe een AdWords account in elkaar zit.

Reageren?

Direct contact opnemen