Bel ons: 085 - 40 111 49

Nieuwe regels e-mailmarketing van kracht

5 januari 2012

Per 1 januari 2012 zijn er nieuwe regels voor het versturen van commerciële e-mail van kracht. Deze regels zijn weliswaar door de branche (DDMA en Nederlandse Thuiswinkel Organisatie) zelf opgesteld, maar worden wel gehandhaafd door de OPTA en de Reclame Code Commissie.

De regels vallen uiteen in 5 hoofdpunten:

  1. De verzender moet zorgen dat het e-mailadres waarvandaan verstuurd wordt ook antwoorden kan ontvangen. Ontvangers hoeven dus alleen maar op ‘Beantwoorden’ te klikken om in contact te komen met de verzenden. noreply@… adressen worden dus niet meer geaccepteerd.
  2. Voor elke e-mailuiting dient een aantoonbare toestemming te zijn verleend door de ontvanger. Een uitzondering hierop is dat er altijd gemaild mag worden naar ontvangers waarmee een actieve klantrelatie bestaat, mits de uiting soortgelijke producten of diensten betreft die de ontvanger heeft afgenomen bij de verzender.
  3. Reclame moet duidelijk herkenbaar zijn voor de ontvanger door de inhoud en de uitstraling. Tevens dienen in de e-mail de contactgegevens van de verzender worden opgenomen, waaronder in ieder geval zijn naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. Dit mag ook gebeuren door via een link te verwijzen naar de volledige contactgegevens.
  4. De ontvanger dient zich op elk moment (kosteloos) uit te kunnen schrijven door het klikken op een link.
  5. Wanneer er een tell-a-friend optie op de website wordt aangeboden, is het verplicht als e-mailadres en naam van de afzender van de e-mail, de naam en het e-mailadres te gebruiken van degene die via de website de tell-a-friend optie gebruikt.

De complete code is hier te vinden.

Twijfel je of een commerciële uiting aan deze voorwaarden voldoet? Neem dan contact met ons op en we adviseren je graag.

Reageren?

Direct contact opnemen