Bel ons: 085 - 40 111 49

Seed en harvest campaigns in Google AdWords

4 november 2013

Tijd om je Google AdWords campagne naar een hoger niveau te tillen. In dit artikel leg ik je uit wat seed- en harvestcampaigns in AdWords zijn en waarom ze je kunnen helpen een nog lagere CPC te behalen.

Zoals je inmiddels ongetwijfeld weet, is de kwaliteitsscore een van de belangrijkste factoren voor het berekenen van je CPC. Je kwaliteitsscore wordt gedeeltelijk berekend door je Vertoningsaandeel exact zoekwoord voor Zoeken. Een hele mond vol, maar het komt neer op het aantal keren dat een zoekterm exact overeen is gekomen met een zoekwoord uit een van jouw campagnes. Hoe hoger dit percentage, hoe meer jouw campagne-inrichting aansluit bij het zoekgedrag van jouw potentiële klanten. Google beloont je hiervoor met een hogere kwaliteitsscore.

Een voorbeeld
Stel, je adverteert op het brede zoekwoord ‘auto verkopen’. De kans is groot dat wanneer iemand op Google zoekt naar ‘ik wil mijn Opel verkopen’, jouw advertenties weergegeven worden. De kans bestaat dat diegene ook op jouw site converteert, maar eigenlijk adverteer je hiermee te algemeen. Vergelijk dit met iemand die letterlijk adverteert op de zoekterm ‘Ik wil mijn Opel verkopen’ en hier ook nog eens een advertentie over die Opel heeft staan. Grote(re) kans dat die laatste site meer waardevolle klikken genereert. Aangezien de ‘zoeker’ in het laatste geval zeer waarschijnlijk beter zal vinden wat hij zoekt, en Google dus zijn doel heeft bereikt, zal Google de laatste adverteerder belonen met een hogere kwaliteitsscore.

Seedcampagnes

Maar hoe kom je nu aan die exacte zoekwoorden? Natuurlijk kan je een hoop informatie uit Google Trends en de Zoekwoordplanner halen, maar het is onmogelijk om hiermee alle combinaties te pakken te krijgen. Al is het alleen al vanwege de tijd die hierin gaat zitten. Bovendien is het ook nog eens zo dat dagelijks vele miljoenen zoekopdrachten in Google nog nooit eerder zijn ingetypt!

De oplossing: seedcampagnes. Zoals de naam eigenlijk al doet vermoeden, ‘plant’ je een zaadje, om deze vervolgens te gebruiken in de harvestcampagne. Seedcampagnes zijn heel breed opgezette AdWords campagnes die alleen als doel hebben zoveel mogelijk relevante zoektermen te verzamelen. Via het zoekwoord detail rapport geeft Google precies aan welke zoektermen mensen hebben gebruikt, waarbij jouw advertenties zijn vertoond. Deze rapportage is sowieso erg interessant om nieuwe uitsluitingszoekwoorden te vinden, maar andersom geeft deze rapportage ook zeer waardevolle informatie over het zoekgedrag van jouw potentiële klanten.

Harvestcampagnes

De zoekwoorden die ik op deze manier heb gevonden in de seedcampagnes, plaats ik als exacte zoekwoorden in een harvestcampagne. Vaak gebruik ik hiervoor in eerste instantie dezelfde campagnestructuur en advertenties als in de seedcampagne. Belangrijk is wel om de zoekwoorden die je hier toevoegt, exact uit te sluiten in de seedcampagne, zodat deze woorden niet ook nog in die campagne getriggerd worden en je dus met jezelf gaat concurreren!

Na een tijdje zal je zien dat je campagnes goed gevuld raken met exacte zoekwoorden. Zodra een advertentiegroep meer dan 10/15 exacte zoekwoorden bevat, probeer ik deze te splitsen in nieuwe en relevantere advertentiegroepen met relevantere advertenties. Zo heb je nóg een voordeel: je advertentieteksten worden relevanter en hierdoor zal je waarschijnlijk ook een hogere conversie gaan behalen.

Resultaten

Ik heb deze aanpak bij meerdere AdWords campagnes gebruikt in de afgelopen jaren en de resultaten zijn altijd positief. Vaak zie je dat de CPC in de seedcampagnes hoger dan gemiddeld zijn, omdat je redelijk breed target. Maar doordat je steeds meer uitsluitingszoekwoorden toevoegt, ontvang je steeds minder vertoningen in je seedcampagnes en dus meer in je harvestcampages. Deze laatste hebben een lagere CPC doordat de woorden een veel beter kwaliteitsscore hebben (advertentiegroepen met alleen maar 10-en zijn geen uitzondering!). Bovendien zien we in tests ook nog dat het conversiepercentage bij dit soort campagnes beduidend hoger ligt dan in de ‘normale’ campagnes. Tel daar een lagere CPC bij op en je kosten per conversie dalen dus drastisch!

Meer info?

Benieuwd of seed- en harvestcampagnes nuttig voor jou kunnen zijn? Wil je vrijblijvend advies ontvangen over jouw campagnes? Kom eens langs en dan kijken we er samen naar. We hebben echt goede koffie op kantoor! Tot snel?

Reageren?

Direct contact opnemen