Bel ons: 085 - 40 111 49

Social Media binnen sportverenigingen

23 oktober 2011

Afgelopen vrijdag bezocht ik de Algemene Ledenvergadering van de volleybalclub uit Arnhem waar ik een aantal teams training geef. Eén agendapunt dat voorbij kwam betrof de nieuwe website die binnenkort online komt. Al snel ontstond er een discussie of (en zo ja, hoe) je als sportvereniging mee moest doen met de ‘Social Media Hype’. Erg interessant!

Een aantal leden (voornamelijk de ouderen) vond het maar niets. Al dat gekakel op twitter en Hyves, wat word je daar als vereniging nou beter van? ‘Moeten wij onze website gaan vervuilen door een twitterfeed te plaatsen waarin mensen alleen maar vertellen dat ze nu in dat café op de hoek zijn, of bezig zijn met hun boodschappen?’, was een vraag die gesteld werd. Nee, uiteraard wil je dat niet op je website, maar wat wil je dan wel? Hoe zou je Social Media kunnen inzetten om je sportvereniging goed/beter te profileren op het internet? Want dat Social Media allang geen marketingtruc is voor commerciële bedrijven, daar was iedereen het wel over eens.

Doelstelling

Allereerst dien je jezelf af te vragen wat het doel is van het openen van verschillende social media accounts als sportvereniging. Je kunt een aantal doelen definiëren:

  • Betrokkenheid creëren bij de vereniging;
  • Aantrekken van nieuwe leden;
  • Informeren van leden en niet-leden;
  • Meegaan met de tijd.

Zonder een heldere doelstelling zal de social media vrijwel nooit in het voordeel gaan werken van de vereniging. Deze doelstelling is overigens anders dan een beleid. Ik geloof erin dat je voor wat betreft social media mensen zoveel mogelijk vrij moet laten. Dat is ook exact wat FC Barcelona communiceert aan haar spelers en andere werknemers: “We don’t like to restrict the use of Social Media. We just try to give all the information, tools and support to all FC Barcelona employees, football players included, in order to be aware of.” (bron).

Verantwoordelijkheid

Zeker bij kleinere verenigingen die net beginnen met social media zie je vaak dat een enthousiasteling ‘alvast even een twitter accountje heeft aangemaakt’. Vanuit het bestuur wordt deze persoon gelijk maar verantwoordelijk gesteld voor de hele social media strategie, want ‘ach, hij weet tenminste hoe het werkt’ (en het scheelt het bestuur weer tijd!). Het is inderdaad handig om iemand met enige affectie op die plek te zetten, echter hoeft diegene niet altijd te weten hoe er vanuit de vereniging gecommuniceerd dient te worden. Zorg dus dat er een team wordt gevormd met enerzijds mensen die ‘handig’ zijn met social media en anderzijds weten hoe er vanuit de vereniging gecommuniceerd moet worden, óf zoek een persoon die beide kan. Het is hiervoor dus wel handig als het bestuur een richtlijn uitspreekt wat en hoe er gecommuniceerd dient te worden.

Bekendheid

Het aanwezig zijn op social media platforms is één ding, gevonden worden door (de juiste) mensen is heel iets anders. Zorg dat de mensen die je wilt bereiken weten dat de vereniging actief is op de diverse social media. Voor de leden van de sportclub is dit natuurlijk eenvoudig: een e-mailing naar alle leden of een berichtje in het verenigingsblad doen al gauw wonderen. De niet-leden (die wellicht ooit nog lid gaan worden?) zijn moeilijker te bereiken, maar het is niet onmogelijk: Zorg dat je actief bent op de diverse platforms. Plaats regelmatig berichten op twitter en discuseer mee op de verschillende groepen. Zodoende kan je een sneeuwbaleffect teweeg brengen, waardoor steeds meer mensen van jullie digitale bestaan afweten.

Bijhouden

Een belangrijk punt dat niet alleen voor sportclubs geldt, maar voor iedereen die succesvol wil zijn binnen de social media: houd je accounts bij. Zorg dat je regelmatig nieuwe berichten plaatst, die ook interessant zijn voor de volgers. Wedstrijduitslagen, zaaldiensten, wijzigingen, toernooien zijn ideale berichten om via twitter met je volgers te delen. LinkedIn is ideaal om discussies met (groeps)leden aan te gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen. Zorg dat je niet alleen zelf groepen begint en hierin berichten plaatst, vergeet zeker niet de lokale netwerken. Hierin is vaak een groot gedeelte van je doelgroep actief en dit is dus een ideaal middel om bijvoorbeeld openbare toernooien kenbaar te maken.

Conclusie

Social Media is allang geen hype meer, maar wordt steeds meer onderdeel van ons leven. Aangezien vrijwel elke Nederlander op de een of andere manier wel actief is op één of meerdere social media platforms, is dit dus een ideaal middel om je doelgroep te bereiken. Social Media kan er, mits goed ingezet, zeker voor zorgen dat er vanuit de bestaande leden meer betrokkenheid komt bij de club, potentiële nieuwe leden op het bestaan van de club worden gewezen en de vereniging an sich op de kaart wordt gezet. Zorg ervoor dat de mensen die binnen de vereniging verantwoordelijk worden voor de social media de tools krijgen om hier goed mee te kunnen worden. Dit betekent niet alleen de software, maar ook een visie vanuit het bestuur wat er wel en niet via social media gepubliceerd mag worden.

Over enkele weken zal de nieuwe website van deze sportclub online worden geplaatst. Op dat moment zal er ook ruchtbaarheid aan het bestaan van de social media accounts worden gegeven. Over een paar maanden zal ik op dit blog eens de gebeurtenissen evalueren.

Reageren?

Direct contact opnemen