Bel ons: 085 - 40 111 49

Succesvolle e-mailcampagnes

14 april 2012

A/B-testing is een onderzoeksmethode die veel gebruikt wordt bij marktonderzoek. Door twee groepen een verschillend concept (webpagina, e-mail, etc.) te tonen en vervolgens te meten welke van deze twee beter respondeert, is een campagne eenvoudig te optimaliseren.

Mailchimp, een online softwareaanbieder om nieuwsbrieven te versturen, heeft onderzoek gedaan naar alle A/B-testen die hun gebruikers hebben uitgevoerd. In die A/B-testen werd gekeken naar welke opbouw van het onderwerp van een nieuwsbrief de meeste respons opleverde. Worden bijvoorbeeld nieuwsbrieven met het onderwerp ‘Don’t Forget Mom…’ beter gelezen dan nieuwsbrieven waarbij het onderwerp ‘Gifts Mom Will Love!’ is? Mailchimp heeft hiervoor 1720 A/B-testen geanalyseerd. De geanalyseerde nieuwsbrieven waren verstuurd naar 6226331 ontvangers.

Hieronder staat in een tabel enkele voorbeelden van onderzochte onderwerpen. Het linker rijtje bleek het meest succesvol.

Test Groep “A” Test Groep “B”
Don’t Forget Mom… Gifts Mom Will Love!
Protect Yourself From the Sun This Summer… The Best Sunscreen, Hats, Rash Guards and More…
[COMPANY]: March [COMPANY] Mail Spring Update from [COMPANY]
[COMPANY] March Newsletter March is National Crochet Month
[COMPANY]: France River Cruise & Golf – Last Call [COMPANY]: Last Call for France River Cruise & Golf
Computer Security Quarterly – Spring ’08 2007 Record Year For Data Breaches
Coupon Enclosed – Save on Printer Ink, Toner, Paper, Storage Media Now – HP, Xerox, Canon, Brother, Dell & More News & Discounts from [COMPANY] – Savings on Printer Supplies from HP, Xerox, Brother, Canon and More
[COMPANY] Easter Newsletter – Free shipping [COMPANY] Easter Newsletter

Conclusie

De algemene conclusie was dat e-mailmarketingcampagnes waarbij het mailonderwerp getest was met een A/B-test betere resultaten hadden dan campagnes die geen test hebben uitgevoerd.  Daarnaast bleken onderwerpen met een bedrijfsnaam er in vermeld beter te scoren. Hier was nog het onderscheid te maken tussen de plaats van de bedrijfsnaam in het onderwerp: een bedrijfsnaam aan het begin doet het beter dan pas ergens aan het einde. Dit kan te maken hebben met de herkenningsfactor van klanten. Een andere conclusie uit dit onderzoek van Mailchimp is dat korte onderwerpen beter lijken te werken dan langere.

A/B vs. normale e-mails

Mailchimp heeft de resultaten van algemene emailcampagnes vergeleken met A/B-geteste emailcampagnes:

Gemiddeld percentage e-mails dat geopend werd:

  • normaal: 21,7
  • winnende A/B: 24,1

Gemiddeld percentage click rate:

  • normaal: 4,7
  • winnende A/B: 5,5

Zoals je ziet hebben emailcampagnes die getest zijn volgens de A/B-methode meer resultaat. Het loont zich dus om te investeren in een A/B-test.

Reageren?

Direct contact opnemen