Bel ons: 085 - 40 111 49

Uitsluitingszoekwoorden in AdWords

19 januari 2011

Uitsluitingszoekwoorden in Google AdWords zijn een enorm krachtig instrument in de advertentiemogelijkheden van Google. Door uitsluitingszoekwoorden toe te voegen, voorkom je dat je advertentie op woorden wordt weergegeven die niet relevant zijn voor je product of dienst.

Stel, je hebt een autorijschool in Arnhem en adverteert op het brede zoekwoord ‘rijschool’. Doordat je breed adverteert, zal Google je advertentie ook weergeven op zoektermen als ‘paardrijschool’. Niet echt gewenst dus. Door het uitsluitingszoekwoord ‘paard’ toe te voegen, voorkom je dat je advertenties getriggerd worden door dit zoekwoord.

Een alternatief hiervoor is alleen op exacte zoekwoorden te adverteren. Door dubbele aanhalingstekens om je zoekwoord te zetten, zal Google je advertentie alleen weergeven op dat exacte zoekwoord. Dit betekent wel veel werk, omdat je elke mogelijke vorm van het zoekwoord zal moeten toevoegen.

Veruit het eenvoudigst is het om breed zoeken in te schakelen voor enkele zoekwoorden en vervolgens de campagne goed in de gaten te houden. Door in AdWords in een campagne de tab zoekwoorden te openen en vervolgens op [Zoektermen weergeven] -> [Alle] te klikken, komen de exacte zoektermen naar voren die kliks op de advertentie hebben opgeleverd. Deze termen zijn vervolgens eenvoudig toe te voegen als uitsluitingszoekwoord (op het moment dat dit een ongewenste klik was), of toe te voegen als zoekwoord aan de advertentie (op het moment dat dit een gewenste klik was en het zoekwoord nog niet was opgenomen in de campagne). Wij adviseren dit zeker in het begin van de campagne dagelijks na te kijken. Dit voorkomt verrassingen achteraf.

Sinds gisteren heeft Google een extra functie opgenomen voor uitsluitingszoekwoorden: uitsluitingszoekwoordenlijsten (dubbele woordwaarde!). Hiermee is het mogelijk een lijst met zoekwoorden ook eenvoudig in een andere campagne te gebruiken. Door in de linkerkant van het scherm op [Bedieningspaneel en bibliotheek] (afbeelding 1) te klikken en vervolgens op [Lijsten met uitsluitingszoekwoorden] (afbeelding 2), wordt een overzicht zichtbaar met lijsten met uitsluitingszoekwoorden. Hier is ook de mogelijkheid nieuwe lijsten aan te maken. Deze lijsten zijn vervolgens ook buiten de huidige campagne te gebruiken.

AdWords Bedieningspaneel en bibliotheek

afbeelding 1

Google AdWords Bedieningspaneel en bibliotheek 2

afbeelding 2

Reageren?

Direct contact opnemen