Bel ons: 085 - 40 111 49

Waarom is mijn AdWords kwaliteitsscore laag?

22 december 2012

Als je adverteert met Google Adwords, weet je dat de kwaliteitsscore een belangrijke factor is die je advertentiepositie bepaalt en invloed heeft op je kosten per klik. Ondanks dat Google geen volledige openheid van zaken geeft, kan je tegenwoordig wel beter zien hoe Google aan jouw kwaliteitsscore is gekomen.

Het voornaamste doel van Google is kwaliteit leveren aan haar gebruikers. Wanneer gebruikers vaak al bij de eerste resultaten hun antwoord vinden, zullen ze ook eerder bij Google terugkomen voor hun volgende zoekopdracht. Dat, en het minimalistische design van Google, heeft geleid tot het huidige succes van Google. De kwaliteitsscore is in Google AdWords in het leven geroepen om adverteerders te dwingen relevante advertenties te maken. Hoe beter Google vindt dat jij het antwoord op de vraag van de gebruiker hebt, hoe hoger je advertentie wordt vertoond en hoe minder je betaalt per klik.

Uitleg kwaliteitsscore

Voorheen liet Google alleen de kwaliteitsscore in zien in een kolom die standaard niet weergegeven wordt (tip: ga naar Zoekwoorden, klik op ‘kolommen’, klik op ‘kolommen aanpassen’, en selecteer vervolgens bij ‘kenmerken’ de optie ‘kw score’. Je kwaliteitsscore is nu zichtbaar achter je zoekwoorden). Tegenwoordig geeft Google op 3 punten hoe je scoort met je zoekwoord, CTR en landingspagina. Dit overzicht kan je oproepen door achter een willekeurig zoekwoord in je AdWords campagne op het ballonnetje te klikken, achter de status van het zoekwoord: geschikt. Vervolgens krijg je een duidelijk overzicht hoe je advertentie scoort:

status_zoekwoord

Zoals je ziet heeft dit zoekwoord een kwaliteitsscore van 10. Dit komt zo te zien door de drie volgende onderdelen:

  • De verwachte CTR van de advertentie in combinatie met dit zoekwoord is hoger dan gemiddeld, dus Google verwacht dat veel mensen op de bijbehorende advertentie zullen klikken;
  • De relevantie van dit zoekwoord ten opzichte van de advertentietekst is ook prima;
  • De ervaring op de bestemmingspagina is gemiddeld.

Zeker deze laatste is interessant. Met ‘ervaring op de bestemmingspagina’ geeft Google aan hoe je scoort op de volgende punten:

  • Laadtijd van de pagina;
  • Relevantie van de pagina t.o.v. het zoekwoord (komt het zoekwoord ook voldoende voor op de landingspagina);
  • Relevantie van de pagina t.o.v. de advertentie (komt de advertentietekst overeen met de gebruikte woorden op de pagina);
  • Het aantal woorden op de pagina (weinig woorden betekent waarschijnlijk dat de gebruiker zijn antwoord daar niet gaat vinden);
  • De opbouw van de pagina (geen advertenties boven de fold, geen squeeze page, etc.).

Lage kwaliteitsscoreHeb je dus een lage kwaliteitsscore van Google gekregen, dan weet je dus waar je aan moet werken. Voor de bovenste twee punten (klikfrequentie en relevantie) geldt dus dat je je advertentiegroep relevanter moet maken, door andere zoekwoorden te kiezen of een andere accountstructuur aan te houden, voor het onderste onderdeel (bestemmingspagina), dien je dus kritisch te kijken naar je landingspagina. Vaak kan je beter een nieuwe landingpagina maken die heel specifiek gericht is op een kleiner aantal woorden, dan alle advertenties uit je campagne naar dezelfde pagina te laten verwijzen.

Hulp bij het verbeteren van je kwaliteitsscore?

Heb je hulp nodig bij het verbeteren van je kwaliteitsscore? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. Na een campaign audit kunnen we je precies vertellen wat je kunt veranderen aan je campagne om zo een nog beter resultaat te behalen!

Reageren?

Direct contact opnemen