Bel ons: 085 - 40 111 49

Wat levert de inzet van social media op?

4 april 2012

Op marketingfacts.nl vonden we een samenvatting van een Amerikaans onderzoek naar de inzet van social media. De positieve conclusie: de inzet van social media levert echt iets op!

Onderzoek

Het Amerikaanse onderzoek van PulsePoint Group en The Economist Intelligence Unit heeft onderzoek gedaan naar de ‘business impact’ van bedrijven die social media inzetten. Hiervoor hebben ze 329 respondenten, bestaande uit CEO’s, senior executives en C-level executives van verschillende Amerikaanse en Canadese bedrijven actief in 19 verschillende branches, een vragenlijst laten invullen.

Economische voordelen

Hieruit kwam naar voren dat de leiders vinden dat de inzet van social media voor hen concrete economische voordelen heeft opgeleverd. Zo is bij 81% hun marktaandeel vergroot, heeft 37% van de organisaties kosten kunnen besparen en is bij 68% de kwaliteit van hun product of service verhoogd. Andere resultaten staan in onderstaande tabel.

 

Socially engaged

Het succes zit hem in het ‘socially engaged’ zijn. Bedrijven die social media omarmd hebben, blijken een vier keer zo grote impact te hebben dan bedrijven die dit niet doen. Maar wat is de juiste manier? De onderzoekers hebben op basis van ervaringsverhalen een stappenplan ontwikkeld. Als eerste raden ze aan je social media activiteiten te plannen: maak het doel binnen de organisatie en zorg dat er een beleid achter zit waar over nagedacht is. Vervolgens implementeer je dat plan en kies je hiervoor de juiste middelen. Als laatste stap dien je jezelf te blijven verbeteren op social media-vlak: blijf de juiste middelen in de gaten houden (er verschijnen regelmatige nieuwe toepassingen) en monitor je successen en verbeterpunten.

De voordelen

Social engagement zorgt voor een verbeterde effectiviteit van Marketing & Sales. Het verhoogt je merkwaarde en verbetert de samenwerking met partners. Daarnaast wordt de productkwaliteit en dienstverlening als beter ervaren en levert het uiteindelijk een groter marktaandeel op. Deze resultaten zijn hieronder weergegeven.

 

De resultaten van het onderzoek worden in het volgende model samengevat.  Dit model stelt dat bedrijvendie social engaged zijn, een vier keer zo grote impact te blijken hebben dan bedrijven die dit niet doen.

 

Social Media Campagnes

Wilt u eens vrijblijvend praten over de mogelijkheden om social media op de juiste manier in te zetten voor uw organisatie? Neem dan contact met ons op.

 

Reageren?

Direct contact opnemen