Bel ons: 085 - 40 111 49

Zoekmachine optimalisatie: 10 tips

3 augustus 2011

Zoekmachine optimalisatie is een ideale manier om meer inkomsten te genereren via je website, zonder daarvoor advertentiekosten te moeten betalen. Zoekmachine optimalisatie kan je laten uitvoeren door een bedrijf, maar om kosten te besparen kan je het ook zelf doen. In dit artikel 10 tips en trucs voor succesvolle zoekmachine optimalisatie.

1. Eén onderwerp per pagina

Zoekmachines als Google zijn gebouwd op relevantie. Hoe specifieker je over één onderwerp schrijft, hoe groter de kans dat je hier goed op scoort binnen de zoekmachines. Veel mensen die zelf hun site onderhouden maken de fout teveel te willen vertellen op één pagina, met als gevolg dat de pagina geen specifiek onderwerp gegeven kan worden. Een zoekmachine zal dan ook minder goed snappen waar de pagina over gaat en deze lager indexeren.

2. Juist gebruik van koppen

Elk element op een pagina heeft een andere waarde voor een zoekmachine. Zo is de URL (het websiteadres) een van de belangrijkste elementen voor de indexering. Een los woord onderaan de pagina heeft daarentegen vrijwel nooit meerwaarde. Koppen geven binnen een tekst de structuur aan en krijgen daarom meer waarde bij de indexering. Zorg dus dat de belangrijke woorden goed vertegenwoordigd zijn in hoofd- en tussenkoppen van de pagina. Een Kop 1 (die in HTML code geschreven wordt als <h1>), heeft een hogere waarde dan een Kop 2 (<h2>). Kop 3 en lager hebben nauwelijks meer waarde.

3. Unieke metatags

Metatags worden vaak vergeten op websites, terwijl ze erg belangrijk zijn bij de optimalisatie. Veruit de meest belangrijke is de description meta tags. Hierin geef je in het kort aan waar een pagina over gaat. Deze description wordt ook in Google getoond, onder de titel van je pagina. Zorg dat de description niet alleen goed geoptimaliseerd is voor de zoekmachines, maar dat deze ook aantrekkelijk is en een internetter overhaalt je site te bezoeken.

4. Unieke content

Duplicate content is een veelgehoorde term bij zoekmachine optimalisatie. Het betekent dat er (een deel van) een tekst letterlijk is overgenomen vanaf een andere site. Zoekmachines zullen dit vrijwel altijd herkennen en je bestraffen met een ‘slap’. Dit zorgt ervoor dat je pagina aanzienlijk lager eindigt in de zoekmachine index, of zelfs helemaal verbannen wordt. Zorg dus dat de teksten die je op je site plaatst 100% uniek zijn.

Zoekmachine optimalisatie

5. Houd je site actueel

Hoe vaker je site wordt bijgewerkt, hoe vaker zoekmachines je site zullen bezoeken. Een blog of een nieuwsberichtensysteem is hiervoor ideaal. Door op een regelmatige basis nieuws te plaatsen of te bloggen, én dit toe te spitsen op één onderwerp, is de kans dat je goed gevonden wordt alweer een heel stuk groter! Bovendien heb je kans dat wanneer je vaak nieuwe berichten schrijft, met nieuwswaarde, deze berichten opgepakt worden door andere sites welke naar jou gaan linken. Dit wordt ook wel linkbaiting (bait = aas) genoemd. Meer over links in de volgende tip:

6. Zorg voor inkomende links

Elke inkomende link naar een pagina wordt door Google gezien als een stem voor die pagina. Hoe meer stemmen een pagina heeft, hoe interessanter deze is voor Google en hoe hoger deze dus geplaatst zal worden. Google drukt dit uit in een cijfer van 0 t/m 10, de PageRank genoemd. De PageRank is te vinden met bijvoorbeeld een site als www.pagerankchecker.nl. Een link vanaf een site met een hoge PageRank telt zwaarder mee dan een link vanaf een pagina met PageRank 0. Controleer dus voordat je een link aanvraagt wat de PageRank van de pagina is waarop je geplaatst wordt.

7. Zorg voor uitgaande links

Uitgaande links kunnen ook informatie verschaffen en zijn dus potentieel ook interessant voor je bezoeker. Om deze reden waardeert Google uitgaande links dan ook, mits ze wel iets met het onderwerp van de pagina te maken hebben. Zorg dat je naar goed geïndexeerde pagina’s (dus met een hoge ranking) linkt, dat heeft het meeste effect.

8. Houd je website snel

Websitebezoekers haken vaak af wanneer een website niet snel genoeg laadt. Om deze reden positioneert Google websites die traag laden dan ook lager dan snellere websites. Het is dus zaak om je website zo snel mogelijk te maken en te houden. Deels ligt dit aan de hostingpartij waar je website is ondergebracht, deels aan wat je op de website hebt staan.

Voor het eerste deel: zorg dat je een goede, Nederlandse, hostingpartij hebt (wanneer het merendeel van je bezoekers uit Nederland komt uiteraard). Je kunt beter iets meer betalen en je bezoekers een goede gebruikerservaring op je site geven, dan voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Voor het tweede deel: filmpjes en foto’s/afbeeldingen kunnen je site nodeloos traag maken. Zorg dat foto’s eerst verkleind worden naar een goede resolutie (1000×1000 pixels is meer dan voldoende!) en dat deze qua bestandsgrootte onder de 100kb blijven. Filmpjes zijn ideaal via Youtube te plaatsen. Wanneer je het filmpje ook nog eens een veelzeggende naam en de juiste tags meegeeft, draagt dit bovendien ook weer bij aan de zoekmachine optimalisatie!

9. Gebruik duidelijke URL’s

De URL (het adres van een pagina op internet) is een zeer belangrijk item in de zoekmachine optimalisatie. Zorg dat je belangrijkste zoektermen in deze URL voorkomen. In plaats van de URL ‘http://upyours-internetmarketing.nl/?p=1008’, heeft deze pagina de URL ‘http://upyours-internetmarketing.nl/blog/zoekmachine-optimalisatie-10-tips/’. Dit maakt het voor zowel Google als de bezoeker duidelijk wat er op de pagina te vinden is.

10. Bezint, eer gij begint

Je kunt je website compleet optimaliseren en nog geen bezoekers krijgen. Hoe dat kan? Wordt er wel op dat woord gezocht? Google biedt een heel handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in het zoekgedrag van Google-gebruikers, Google Insights for Search genoemd. Met dit programma kan je eenvoudig een of meerdere zoekopdrachten intoetsen en je ziet precies hoeveel hierop gezocht wordt. Zo laat dit programma zien dat er veel meer op ‘zoekmachine optimalisatie’ wordt gezocht dan op ‘zoekmachineoptimalisatie’:

Kijk daarnaast ook of het reëel is om met het woord dat je voor ogen hebt op de eerste pagina te komen. Er zijn duizenden sites in Nederland geoptimaliseerd voor het woord ‘zoekmachine optimalisatie’, dus dat je hiermee op de eerste pagina gaat komen, kan je vergeten. Zoek in dat geval naar andere combinaties, bijvoorbeeld door een plaatsnaam toe te voegen. Deze optimalisatie wordt ook wel ‘long tail’ optimalisatie genoemd.

Hulp nodig bij zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie is een lang en ingewikkeld traject dat niet altijd gelijk resultaat laat zien. Voor een goede zoekmachine optimalisatie van een website rekenen wij al gauw een half jaar. De grootste wijzigingen vinden plaats aan het begin van de optimalisatie; hier vinden dan ook de grootste stijgingen plaats. Daarna begint het ‘vechten’ om steeds weer een paar plekken hoger te komen, met uiteindelijk als doel de concurrent voorbij te gaan.

Up!Yours Internetmarketing beschikt over speciale software die een groot aantal taken uit handen neemt. Hiermee, en met behulp van onze jarenlange ervaring op het gebied van zoekmachine optimalisatie, lukt het ons om vrijwel elke website significant hoger te laten eindigen in zoekmachines als Google, Yahoo en Bing. Voor meer informatie kan je kijken op onze pagina over zoekmachine optimalisatie, maar je kunt ook uiteraard direct contact met ons opnemen.

Reageren?

Direct contact opnemen