Bel ons: 06 - 81 347 307
software laten maken

12 december 2020

Het zal me niet verrassen als je wel eens in je bedrijf rondloopt en denkt “dat kan vast efficiënter, is daar niet een app voor?”. Is jouw probleem vrij standaard, grote kans van wel. Maar zo niet, dan kan je beter software laten maken dan proberen een net-niet-App in te passen.

Meestal komen wij dan in beeld. Onze klant is ontevreden over zijn standaard app en vraagt ons om maatwerk software te laten maken. Maar hoe gaat zo’n proces eigenlijk in zijn werk? Je hoort vaak dat het bouwen van maatwerk applicaties fout gaat. Hoe zorg je dat het laten maken van maatwerk software goed verloopt? 

Hierna zet ik de 3 belangrijke stappen op een rij.

1. Request for proposal: kosten maatwerk software

Elke opdracht voor een maatwerk applicatie begint met een request for proposal (RFP).  In een RFP stel je doelgerichte vragen over de gewenste functies, UX design en gebruikte programmeer talen en natuurlijk de kosten.

Dit zijn voorbeelden van vragen over een Magento Webshop:

  • is voorraadbeheer mogelijk?

  • zijn meerdere talen mogelijk?

  • Hebben klant een eigen account waarin zij eerdere bestellingen kunnen zien?

  • Kunnen klanten pre-orderen?

  • Met welke betaalproviders kan worden gekoppeld?

Om goede kostenopgave te kunnen maken, is het verstandig om voldoende tijd te besteden aan deze fase. Zo kom je gedurende het proces van software laten maken niet tot vervelende verrassingen en budgetoverschrijdingen. 

Een goed RFP stelt je in staat om het project op te delen in mijlpalen (of sprints) die goed te overzien zijn en waarover betalingsafspraken kunnen worden gemaakt.

Ook stelt het je in staat om goede keuzes te maken. Zijn bepaalde functies nice to have of noodzakelijk? Functies in software kunnen zo worden opgedeeld in wens of eis. De verzameling eisen die noodzakelijk is om software te kunnen gebruiken, bepaalt de outline van het  minimum viable product.

2. Minimum Viable Product (MVP)

Als je software wilt laten maken, dan is de eerste versie het Minimum Viable Product (MVP). Het MVP is zogezegd een beta versie waarmee je feedback kunt krijgen van je werknemers of klanten. Daarmee kan je eventuele vervolgstappen en volgende versies van je software definiëren.

De term MVP is afkomstig van de scrum ontwikkelmethode. Voordeel van deze methode is dat je veel en snel feedback krijgt van je stakeholders. Het ontwikkelproces wordt zo opgedeeld in sprints en print reviews. In een sprint presenteert je een deelresultaat en vraag je feedback (review). Daarmee kan je tussentijds vaststellen of je op de goede weg bent naar de eerste versie van je software: het MVP.

 

3. Digital Roadmap: hoe verder?

Het kan natuurlijk zijn dat de eerste versie van je software zo goed is, dat er geen nieuwe versies meer nodig zijn. Meestal is dat niet het geval natuurlijk. De uitkomst van stap 2 is immers een MVP  niet meer dan minimaal.

Door het gebruik van jouw MVP ontstaan echter nieuwe inzichten (door feedback van klanten en medewerkers) en kansen (markten ontwikkelen en omstandigheden veranderen). Je bent daardoor in staan nieuwe wensen en eisen goed in kaart te brengen en op te delen in nieuwe sprints en releases van jouw software. Dit is je digital roadmap.

Je digital roadmap stelt je in staat de kosten van het laten ontwikkelen van maatwerk software te beheersen en te koppelen aan bedrijfsdoelen. Meer omzet of minder kosten dus.

Software laten maken?

Wil jij software laten maken? Heb je behoefte aan maatwerk in magento webshop of een andere maatwerk applicatie? Neem contact met ons op en we vertellen je graag meer over de mogelijkheden!

 

 

WordPress website

27 januari 2014

WordPress is het meest gebruikte CMS wereldwijd inmiddels. De flexibiliteit, stabiliteit en gebruikersvriendelijkheid worden alom geroemd. Maar die populariteit heeft ook een keerzijde: WordPress is steeds vaker het mikpunt van (vaak onsuccesvolle) aanvallen teneinde toegang te krijgen tot de sites en de servers waarop die sites draaien. Gelukkig is met wat eenvoudige handelingen hier makkelijk iets tegen te doen.

12 november 2013

Na maanden van voorbereiding is gister dan eindelijk de website gelanceerd van TT (Talent Team) Papendal / Arnhem. Een nieuwe volleybalclub die met twee teams uitkomt in de top- en eredivisie. Up!Yours heeft als partner van TT Papendal / Arnhem onder andere de website ontwikkeld. (more…)

Up!Yours

4 november 2013

Tijd om je Google AdWords campagne naar een hoger niveau te tillen. In dit artikel leg ik je uit wat seed- en harvestcampaigns in AdWords zijn en waarom ze je kunnen helpen een nog lagere CPC te behalen. (more…)

16 september 2013

Enkele maanden geleden raakte ik bij toeval tijdens een netwerkbijeenkomst in gesprek met eigenaar van View Document Management uit Doetinchem, Wilfred Bussink. Hij gaf aan dat hij met zijn bedrijf bezig was ‘de volgende stappen’ te zetten en zijn organisatie nog verder wilde professionaliseren. (more…)

Direct contact opnemen