Bel ons: 06 - 81 347 307

Communiceren via Social Media

26 juni 2012

Je hebt vast vaak genoeg gehoord dat social media gaat over dialoog; het gesprek aangaan met (potentiële) klanten; reageren op elkaar. Maar in de praktijk zien we vaak dat organisaties alleen maar bezig zijn met zenden. De communicatieboodschap is vaak duidelijk: “kijk, wij doen dit en zijn er het beste in!”. De gemiddelde reactie van lezers is dat ze het gevoel hebben dat je ze aan het spammen bent met reclame. En daar zitten ze niet op te wachten. Hoe pak je dit professioneler aan en zorg je dat je meer richting de dialoog gaat?

Communicatiemodel

Binnen de communicatie bestaat het model van Kennis – Houding – Gedrag. Dit zijn drie doelstellingen die je wilt bereiken met je communicatie. Baseer je communicatiedoelen op deze drie items. We zullen ze eerst even uitleggen:

Kennis

Kennis gaat over het informeren van je doelgroep. Zorg dat ze weten wat je doet als organisatie, wat een actie inhoudt, hoe je product werkt, waar je merk voor staat of wat de oplossing voor een probleem is. Door deze informatie te geven zorg je er voor dat je doelgroep op de hoogte is van jouw bestaan. Bijvoorbeeld: ik ken Up!Yours Internet Marketing.

Houding

Je doelgroep vormt zich een mening over jouw organisatie. Houding gaat er over dat je je doelgroep wilt beïnvloeden hoe zij over jouw organisatie, merk, product, dienst, project, etc. denken. Deze houding kan negatief, neutraal of positief zijn. Informeer je mensen dus te veel over je dienst (zoals in de inleiding beschreven), dan kan hun houding tegenover je dienst negatief worden omdat ze je soort berichten vervelend vinden. Varieer dus in je berichten, praat niet alleen over jezelf maar plaats bijvoorbeeld ook berichten over je branche. Reageer op anderen, sta open voor hun mening. Wees een beetje persoonlijk in je berichtgeving, etc. Zo creëer je een positiever gevoel bij een communicatie-uiting van jouw organisatie. Bijvoorbeeld: Ik vind Up!Yours Internet Marketing erg professioneel.

Gedrag

Je doelgroep komt in actie. Ze kopen een product van je, doen mee aan je actie, raden je aan bij vrienden/kennissen, etc. De doelgroep zal alleen in actie komen als ze op de hoogte zijn van wat je te bieden hebt (kennis) en hier een positief gevoel bij hebben (houding). Bijvoorbeeld: Ik laat mijn webshop maken door Up!Yours Internet Marketing.

Doelgroep

Het is belangrijk je goed te verdiepen in je doelgroep. Wanneer zij je organisatie nog niet kennen, zul je in het begin vooral moeten inzetten op kennis. Het is zonde hierop te focussen als je naamsbekendheid al goed is. Staat je doelgroep niet positief tegenover je product, focus dan op de houding. En wanneer weinig mensen gebruik maken van je product, ondanks dat er van op de hoogte zijn en er positief tegenover staan, zul je ze over de streep moeten trekken met een bijzondere actie.

Nu wisselt je doelgroep op social media regelmatig. Er zullen mensen bij zitten die behoefte hebben aan kennis. Bij anderen is het al tijd om te focussen op de houding. Vind dus een goede balans in je berichten en hou hierbij je communicatiedoelen in gedachten.

 

Reageren?

Direct contact opnemen

Internet marketing berichten