Bel ons: 06 - 81 347 307

De nieuwsbrief als marketingmiddel

3 oktober 2012

Het klinkt bijna oudbollig om in tijden van flitsende social media campagnes de ‘ouderwetse’ nieuwsbrief in te zetten als middel om klanten te bereiken. Toch blijkt het nog altijd een zeer effectief middel.

10% van websitebezoekers via nieuwsbrief

De eCommerce Benchmark (een initiatief van de eCommerce Foundation) toont dat e-mailnieuwsbrieven van modewebshops door één op de drie ontvangers wordt geopend! Daarnaast hebben zij een hoog doorklikratio van maar liefst 15 procent. De webshops danken zelfs één op de tien bezoekers direct aan nieuwsbrieven.

Een goede nieuwsbrief

Om ook zulke mooie resultaten uit het versturen van een nieuwsbrief te halen, volgen hieronder enkele basisprincipes voor een goede nieuwsbrief.

– Regelmaat

Verstuur je nieuwsbrief met een bepaalde regelmaat. Bijvoorbeeld dagelijks, wekelijks of maandelijks. Denk hierbij ook aan het tijdstip van verzenden. Wanneer zou jouw bezoeker tijd hebben om de nieuwsbrief te lezen? Als het antwoord ’s ochtends voor het werk is, zorg dan dat je nieuwsbrief om voor 7 uur in hun mailbox zit. En hou dit tijdstip consequent vol.

Valkuil bij het regelmatig versturen van nieuwsbrieven is dat mensen je nieuwsbrief gaan beoordelen als spam. Stuur dus niet te vaak een e-mail en zorg dat je daadwerkelijk iets te vertellen hebt in de mail.

– Inhoud

Een nieuwsbrief dient een communicatiedoel te hebben. Je wilt iets overbrengen. Een nieuwsbrief versturen zonder relevante inhoud is eigenlijk zinloos. Zorg daarom dat je de lezers iets kan bieden. Denk aan een kortingscode of speciale aanbieding. Op die manier hebben zij het gevoel dat zij iets exclusiefs ontvangen, wat ze doet uitkijken naar je volgende nieuwsbrief.

– Opmaak

Zorg dat je nieuwsbrief in de stijl is van je huisstijl. Dit verhoogt de herkenbaarheid, maar tevens de betrouwbaarheid dat jouw organisatie daadwerkelijk de afzender is van de nieuwsbrief. Daarnaast kan je in de opmaak bepaalde onderdelen op een vaste plek zetten. Denk hierbij aan je social media activiteiten of je contactgegevens. Op die manier weten lezers waar ze moeten zoeken. Een goede opmaak hoef je maar één keer in te stellen. Lukt dit je niet, dan helpen we je er graag bij.

 

Reageren?

Direct contact opnemen

Internet marketing berichten