Bel ons: 06 - 81 347 307

Een Facebookpagina. En nu?

18 oktober 2012

Je hebt een Facebookpagina aangemaakt voor je bedrijf. We horen vaak dat ondernemers vervolgens worstelen met wat ze gaan delen op die pagina. In dit blogbericht enkele algemene tips over het delen van updates op Facebook.

Contentstrategie

Via je Facebookpagina kan je je fans en potentiële fans bereiken. Het is daarom van belang dat je een contentstrategie bedenkt die deze mensen aanspreekt. De onderwerpen die je kiest moeten dus passen bij je doelgroep, zodat zij zich aangesproken voelen, graag op je willen reageren en het bericht willen delen zodat je nieuwe fans krijgt. Denk hier goed over na en voer deze strategie in elk bericht door.

Geen recept

Helaas kunnen wij geen vast recept geven voor een succesvolle strategie. Het is vaak een kwestie van uitproberen en dan merk je vanzelf waar beter op gereageerd wordt. Als algemeen advies geldt dat je ook per bericht weer moet kijken of deze geschikt is voor Facebook. Sommige berichten lenen zich beter voor Twitter (bijvoorbeeld verspreiding van nieuws of uitlokken van discussie rond een thema) of een nieuwsbrief (bijvoorbeeld nieuws dat niet gebonden is aan actualiteit of een overzicht van nieuwsberichten rond een thema). Facebook is bijvoorbeeld veel meer low-level en geschikt voor luchtige topics en discussies. Kies je medium voor een bericht dus zorgvuldig en plaats niet hetzelfde bericht op alle mogelijke kanalen. Dan krijgen je fans een informatie-overload.

Tips

1) Plaats content handmatig ipv automatisch. Op die manier kan je in het bericht mensen uitnodigen tot een like of andere reactie. Of ze net iets persoonlijker aanspreken dan normaal gesproken in een titel van een bericht mogelijk is.

2) Wees kort en krachtig in je bericht. Facebook-gebruikers zien veel updates op een dag die zij vluchtig scannen op relevantie en beslissen dan of ze verder willen lezen. Dit kunnen zij alleen als jouw boodschap helder en in niet te veel tekst verwoord is. Uit onderzoek blijkt dat updates met een lengte tussen de 1 en 80 tekens 27% meer interactie genereren dan gemiddeld. Bij meer dan 250 tekens neemt de interactie significant af.

3) Facebook wordt gezien als een kanaal ter ontspanning. Hou dus je berichten luchtig en informeel. Het liefst nog met een beetje humor. Dat betekent niet dat je alleen maar grappige foto’s moet delen, maar een beetje afwisseling in de serieusheid van je onderwerpen doet het vaak goed.

4) Zet je fans en niet je bericht centraal. Betrek ze dus bij je updates en vraag om hun mening over zaken. Dit kan over een nieuwsbericht dat je deelt, maar je kunt ze bijvoorbeeld ook vragen welk product ze liever in de aanbieding willen zien volgende week. Of je vraagt alleen of ze je bericht willen liken als ze het interessant vonden.

5) Als je een actie of prijsvraag wilt koppelen aan Facebook, maak deze dan relevant. Verloot bijvoorbeeld iets wat dicht bij jouw organisatie staat. Immers, je trekt waarschijnlijk nieuwe fans met behulp van je actie en het is fijn dat zij geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst en niet alleen in de prijsvraag. Verloot je bijvoorbeeld een Ipod, dan zal je veel jongeren naar je pagina trekken. Als jouw organisatie niets met jongeren doet, is deze actie misschien niet heel relevant.

6) Blijf berichten plaatsen, ook al zal je in het begin misschien weinig respons krijgen. Een Facebookpagina bijhouden kost je soms even tijd, maar werkt nog altijd beter dan een doodgebloede pagina.

 

Kom je er nog niet uit? Dan helpen we graag met het bepalen van jouw contentstrategie voor Facebook! 

 

Reageren?

Direct contact opnemen

Internet marketing berichten