Bel ons: 06 - 81 347 307

Einde van de Facebook democratie

11 december 2012

Een paar weken geleden schreven we al over de zoveelste privacyblunder van Facebook. Facebook wil meer gegevens van haar gebruikers delen met andere diensten en adverteerders en gaf deze gebruikers de ‘kans’ om zich hier tegen uit te spreken. Inmiddels is de deadline verstreken.Op 10 december verliep de deadline tot wanneer er tegen het nieuwe voorstel gestemd kon worden. Ruim 300 miljoen mensen moesten hun stem uitbrengen voordat Facebook hier überhaupt naar zou luisteren. Gisteravond stond de teller nog op zo’n 619.000 mensen, weet TechCrunch te melden. Gezien de lage ‘opkomst’ heeft Facebook direct maar besloten dat dit de laatste keer is dat er over een dergelijk onderwerp gestemd kan worden bij Facebook.

Van alle stemmers stemde 87% tegen het voorstel. Het aantal van 619.000 zal naar verwachting nog oplopen totdat de stemming daadwerkelijk gesloten is en hiermee zal dit aantal dat van de vorige twee stemmingen overtreffen. Facebook heeft zelf in haar voorwaarden staan dat wanneer minimaal 7.000 gebruikers reageren op een nieuw voorstel er een stemming uitgeschreven zal worden, waar minimaal 1/3 van alle Facebook gebruikers aan deel moet nemen, wil er iets met de uitslag worden gedaan. Met een gebruikersaantal van rond de 1 miljard, komt dat dus neer op zo’n 300 miljoen gebruikers; een aantal dat gezien het grote aantal fake-accounts en niet-actieve gebruikers nooit gehaald zal kunnen worden.

Ondanks dat er in Nederlandse media niet heel veel aandacht is besteed aan deze stemronde heeft Facebook er toch wel veel aan gedaan om dit onder de aandacht te brengen van haar gebruikers. Zo is er een mail gestuurd naar alle gebruikers en hadden de stemmers de kans om hun stem te delen met hun volgers. Toch blijkt uit een rondgang door ons netwerk dat maar weinig mensen de echte impact van deze wijzigingen hebben meegekregen.

In concreto betekent dat dit Facebook nog wel zal luisteren naar haar gebruikers, maar dat gebruikers dus geen middelen hebben om tegen de beslissingen van Facebook in te gaan. Daarnaast wordt het privacybeleid dus aangepast: al je gegevens zullen gedeeld worden met de andere Facebookdiensten (zoals Instagram) en deze gegevens worden dus ook gedeeltelijk beschikbaar voor adverteerders om je zo gerichtere advertenties aan te kunnen bieden. Gezien de immer dalende beurskoers van Facebook is het uiteraard logisch dat Facebook alles op alles zet om het haar adverteerders zo makkelijk mogelijk te maken om veel geld uit te geven aan de marketing op Facebook.

Reageren?

Direct contact opnemen

Internet marketing berichten