Bel ons: 06 - 81 347 307

Online kopen: bezoeker breekt aankoopproces vroegtijdig af

20 november 2012

Consumenten verlaten een webshop nog vaak zonder hun aankoop af te ronden. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Klarna. Er zijn verschillende redenen voor consumenten om af te haken voordat de deal gesloten is. Het blijkt dat het delen van persoonlijke informatie voor veel shoppers een bezwaar blijft. Daarnaast vraagt de consument zich af of de webshop betrouwbaar en professioneel is.

Persoonlijke informatie

Het invullen van gegevens speelt een belangrijke rol bij het feit dat het aankoopproces vroegtijdig wordt afgebroken. Het spreekt voor zich dat het achterlaten van een aantal persoonlijke gegevens onvermijdelijk is. En dat realiseren bezoekers van webshops zich ook. Uit onderzoek van Klarna blijkt: “Het achteraf betalen van een aankoop kan een goede optie zijn. Het geeft de consument vertrouwen dat zij de bankgegevens niet prijs hoeven te geven. Zij vertrouwen de webshop sneller omdat ze alleen hun adres, geslacht en geboortedatum door hoeven te geven. Het blijkt dat zeventig procent geen bezwaar heeft tegen het delen van deze gegevens. Het invullen van rekeningnummers en telefoonnummers ligt al snel gevoeliger. Men wil ervan uit kunnen gaan dat er veilig wordt omgegaan met persoonlijke gegevens en dat het bestelde product uiteindelijk ook geleverd wordt. Het scheppen van vertrouwen is daarom een belangrijke factor.”

Registratieprocedure

Een aandachtspunt voor retailers is de registratieprocedure. Online shoppers vinden de procedure vaak ingewikkeld en tijdrovend. Door duidelijk te zijn naar de consument en de aanschafprocedure niet moeilijk te maken, is de kans groot dat je klant de shop niet verlaat. De onderzoekers adviseren retailers dan ook om het aantal stappen in het aankoopproces te verkleinen en meerdere betaalalternatieven aan te bieden.

 

Wanneer je deze punten voor je webshop aanpakt, breekt de bezoeker het aankoopproces niet af en zullen vaker terugkeren. Up!Yours biedt bij haar webshops standaard een OneStep Checkout module aan, waardoor het aantal stappen bij het afrekenen geminimaliseerd wordt. Dit kan een verhoging van je conversie opleveren van maar liefst 30%!  Heeft u een webshop en interesse in een OneStep Checkout, dan horen we dat graag.

Reageren?

Direct contact opnemen

Internet marketing berichten