Bel ons: 06 - 81 347 307

Selecteer de juiste zoekwoorden voor AdWords

31 januari 2013

Eind 2011 schreef ik hier al een artikel over hoe je de juiste zoekwoorden voor AdWords kunt vinden. Als je de aanbevelingen uit dit artikel hebt gevolgd, heb je waarschijnlijk een flinke lijst met zoekwoorden gevonden. Maar hoe selecteer je uit die lijst nou de zoekwoorden die je daadwerkelijk gaat gebruiken?

Het succes van je AdWords (SEA) of zoekmachineoptimalisatie (SEO) campagne staat of valt met de juiste keuze voor de zoekwoorden. Je kunt als startende hypotheekadviseur de ambitie hebben om op positie 1 in Google te komen wanneer men zoekt op hypotheek, maar echt reëel is dat niet. Dan is er nog de vraag of de zoekwoorden die je hebt gekozen überhaupt gebruikt worden door je doelgroep; we zien genoeg adverteerders die gebruik blijven maken van vakjargon, terwijl hun doelgroep die taal niet spreekt.

Wat is dan wel verstandig? Wij adviseren onze klanten altijd zo relevant en specifiek mogelijk te adverteren. Kijk maar eens naar je eigen zoekgedrag: je typt bij Google zo precies mogelijk in wat je wilt vinden, zodat de zoekresultaten ook aansluiten bij wat je zoekt. Ben je nog oriënterend dan zal je vaker zoeken op eenvoudige zoektermen (website), weet je al meer wat je wilt dan typ je langere zoektermen in (Website laten maken Arnhem offerte).

De kans dat resultaten gevonden bij een langere zoekterm tot een conversie leidt is vele malen groter dan bij een kortere zoekterm. Immers, deze mensen weten al wat ze willen en zijn dus makkelijker te overtuigen. Dit wordt helder verklaard in het AIDA-principe.

Het AIDA-principe is een oud marketingprincipe en bestaat uit 4 stappen.

aida

Attention: je potentiële klant moet op het idee komen dat hij jouw product nodig heeft.

Interest: je potentiële klant moet geïnteresseerd raken in jouw product. Je kunt hem wijzen op de positieve aspecten van het product.

Desire: in deze stap is het de kunst om van de geïnteresseerde klant een verlangende klant te maken. Geef hem een goede aanbieding waardoor hij het aanbod niet meer kan weerstaan.

Action: Dit is de stap waar het geld zit, want hier zal je potentiële klant een klant worden.

 

Zetten we dit AIDA-principe naast de zoektermen, dan zien we het volgende:

AIDA-model                    Zoektermen 
Attention website
Interest website laten maken
Desire website laten maken Arnhem
Action website laten maken Arnhem offerte

 

Daar waar over gegaan is tot actie, daar waar de conversie heeft plaats gevonden, is bij de langere zoektermen. Dit noemen ze ook wel de longtail zoektermen.

long-tail

Shorttail zoekopdrachten zijn alle zoekopdrachten in Google bestaande uit 1, 2 of 3 zoekwoorden. Longtail zoekopdrachten zijn juist de zoekopdrachten van 4 woorden en langer. Het spreekt voor zich dat er veel meer zoekverkeer is op de shor

ttail zoekopdrachten. Toch loont het om (bepaalde delen van) je website te focussen op de longtailwoorden, zodat je daarop goed naa

r boven komt (deze kans is behoorlijk groot, omdat de concurrentie op deze longtailwoorden ook een stuk lager is) en de

conversies mee pakt. Liever die ene specifieke, echt geïnteresseerde zoeker aanspreken en een verkoop halen, dan schieten met hagel in de hoop dat je bovenaan komt en mensen weten te vinden wat ze zoeken.

 

We helpen je graag met het bepalen van de long- en shorttail zoekwoorden voor jouw onderneming. Kom eens lang om met een goede bak koffie samen te bespreken wat voor jou de juiste strategie is.

Reageren?

Direct contact opnemen

Internet marketing berichten