Bel ons: 06 - 81 347 307

Wat is een goed logo?

6 augustus 2012

Wist je dat het logo van je bedrijf mensen beïnvloedt? Onderzoek naar 100 Amerikaanse logo’s toont aan dat bij meer dan de helft van de logo’s van invloed was op de beoordeling van het bedrijf. En 44% van de onderzochte logo’s beïnvloedde het bedrijf op een negatieve manier….

Wat is een goed logo?

Een goed logo is een goede weerspiegeling van je bedrijf. Het moet visueel laten zien waar je bedrijf voor staat. Dit is niet gemakkelijk; de keuze voor een bepaalde vorm, lettertype, kleur of afbeelding roept onbewust een bepaalde betekenis bij het publiek op. Deze betekenis wordt door hen automatisch gekoppeld aan een verwachting. Zonder dat ze kennis hebben gemaakt met jou of je bedrijf hebben ze al een bepaald beeld en bijbehorende verwachting er van. Je zult het zelf ook herkennen: bij een logo met strakke lijnen en een statig lettertype verwacht je waarschijnlijk eerder een formeel bedrijf dan een creatieve, informele organisatie. Het is dus van belang dat de daadwerkelijke identiteit van jouw organisatie en de bijbehorende verwachting op de juiste manier naar voren komt in het logo.

Een goed logo is origineel. Je zult niet de eerste zijn waartegen een rechtszaak wordt aangespannen omdat jouw logo te veel op een ander logo lijkt. Daarnaast zorg je met een origineel logo ook voor onderscheid. Mensen gaan je logo herkennen en koppelen aan jouw bedrijf. Dit versterkt je communicatie-uitingen.

Een goed logo is goed vormgegeven. Dit betekent niet alleen dat je logo er grafisch goed uitziet, maar dat je logo zo is ontworpen dat deze goed doorgevoerd kan worden in je huisstijl. Het is belangrijk dat het logo, je tagline, al het kleurgebruik, de typografie, de lay-out en de afbeeldingen bij elkaar passen en dezelfde uitstraling hebben. De Universiteit van Twente heeft onderzocht dat consumenten een positievere houding hebben tegenover een product waarbij het logo en lettertype (op de verpakking) in dezelfde stijl waren dan bij producten waarbij logo en lettertype niet in dezelfde stijl waren vormgegeven. Daarnaast bleek uit datzelfde onderzoek dat consumenten bereid zijn een meer te betalen voor een goed vormgegeven product; een product waarbij logo en lettertype bij elkaar passen. Een verklaring voor deze onderzoeksresultaten is dat mensen het van nature prettig vinden als er harmonie is. En of je huisstijl nu op een envelop, visitekaartje, poster of geborduurd op een hoedje komt te staan, de vormgeving moet zodanig zijn dat het logo overal goed tot z’n recht komt en in overeenstemming is met de rest van de vormgeving. Een goede designer houdt hier rekening mee.

Een goed logo is consistent doorgevoerd. Dit betekent dat iedereen in je organisatie weet hoe de huisstijl er uit ziet (bijvoorbeeld welke opmaak gebruik wordt voor een uitgaande brief) en toegang heeft tot die bestanden. Zo wordt voorkomen dat logo’s van slechte kwaliteit gebruikt worden; logo’s die zo vergroot worden dat verhouding kwijt raken of pixels te tellen zijn. Dit ziet er niet professioneel uit. Hetzelfde geldt voor medewerkers die hun eigen smaak toevoegen aan het logo. Er is onderzocht dat het aanpassen van een logo aan de persoonlijke voorkeuren vaker voorkomt dan je denkt. De kans dat hierdoor de harmonie verstoord raakt is groot, de kans dat je hierdoor omzet misloopt is dus ook groot.

Een goed logo gaat met de tijd mee. Je hoeft niet met elke modebeweging mee te gaan, maar een verfrissing van je logo op z’n tijd raden we wel aan. Niet heel drastisch, want als het goed is heeft het zijn waarde bewezen en herkennen je klanten je logo nu. Dit wil je niet verliezen. Maar blijf in de gaten houden of je logo past in de huidige tijdsgeest en je nog steeds de juiste doelgroep aanspreekt.

 

 

 

 

 

 

Is jouw logo een goed logo?

Neem contact op met onze designer Pascal! Hij vertelt je graag meer over jouw logo en mogelijke verbeterpunten.

Reageren?

Direct contact opnemen

Internet marketing berichten