Bel ons: 06 - 81 347 307

‘Webshops moeten beter ingericht zijn op mobiel kopen’

24 april 2013

Vandaag is de M-Commerce Monitor, onderdeel van de Thuiswinkel Markt Monitor, gepresenteerd. In opdracht van Thuiswinkel.org onderzocht Blauw Research welke rol mobiel in de tweede helft van 2012 heeft gespeeld bij webshops. Een korte samenvatting van de resultaten:

In de tweede helft van 2012 hebben 1,7 miljoen consumenten via internet een aankoop gedaan met een mobiel apparaat. Het aantal mobiele kopers is hiermee met 73 % gestegen ten opzichte van een jaar daarvoor. Hiervan kochten 1,4 miljoen mobiele kopers producten of diensten, de overige mobiele aankopen betroffen apps en downloads. De mobiele kopers zorgden samen voor 5,5 miljoen mobiele bestellingen met een totale waarde van 310 miljoen euro. Het aantal mobiele bestellingen is inmiddels 12% van het totaal aantal bestellingen via internet in de tweede helft van 2012.

Wat kopen consumenten mobiel? De meeste mobiele kopers (34 %) bestellen kleding en schoenen. Andere populaire productgroepen zijn boeken, tijdschriften en kranten (24%), sportartikelen (20%), persoonlijke verzorging (17% ) en computer hardware (16%). Van de diensten worden vooral tickets (14%) en hotels (11%) met een mobiel aangeschaft.

Hoewel kleding en schoenen het meest mobiel wordt besteld zijn er meer mannen (54%) dan vrouwen (46%) die mobiel kopen. De gemiddelde leeftijd van een mobiele shopper is 38 jaar. De helft van de mobiele kopers heeft de laatste besteding gedaan met de tablet (51%). Bijna al deze kopers deden dit vanaf huis (92%). Ook tweederde van de aankopen met een smartphone wordt thuis gedaan. Gemiddeld besteden mobiele consumenten 56 euro per bestelling aan producten of diensten, de helft van wat consumenten per bestelling online uitgeven.

Gemak is de belangrijkste driver om mobiel te bestellen. Een klein scherm en slechte werkende websites zijn beperkingen van mobiel kopen. Maar liefst 70% vindt dat webshops beter ingericht moeten zijn op mobiel kopen.

Kan jouw webshop de mobiele koper goed bedienen? We denken graag mee over een geoptimaliseerde mobiele variant van je webshop. 

 

Bekijk hier de infographic van de M-Commerce Monitor 2012-2

 

Reageren?

Direct contact opnemen

Internet marketing berichten